Spremembe programsko-produkcijskega načrta TV Slovenija
Avtorici: Špela Ferlin in Dunja Rutar
Foto: Sabina Zorman
Avgusta leta 2021 je med slovensko javnostjo zakrožil dokument o možnih spremembah programske sheme RTV, ki je sprožil številne negativne odzive tako med novinarsko in medijsko stroko kot splošno javnostjo. Gledalce je najbolj presenetil načrt o ukinitvi oddaj, kot so Zvezdana, Studio City in Politično s Tanjo Gobec. Iz pisarne generalnega direktorja RTV Slovenija Andreja Graha Whatmougha so takrat pojasnili, da je bil objavljen dokument le interne narave in da o dejanski ukinitvi navedenih oddaj za zdaj ne razmišljajo. A kot smo lahko videli, so bile stvari drugačne.
Na oktobrski seji istega leta je vodstvo programski svet seznanilo s številnimi spremembami v načrtu programa TV Slovenija. Med njimi so bile ukinitve oddaj Politično s Tanjo Gobec, Moje mnenje in Zvezdana. Oddaje Tarča, Globus in Točka preloma pa naj bi bile po novem omejene na 19 minut. Zaradi številnih posegov v informativne oddaje je takrat odstopila odgovorna urednica TV Slovenija Manica Janežič Ambrožič. Po novih načrtih naj bi bil informativni program na prvem programu le v skrajšani obliki, na drugem pa bi uvedli poseben informativni program, posledica česar je bil tudi nastanek informativne oddaje Panorama, ki deluje vzporedno z osrednjim televizijskim Dnevnikom na TV Slovenija. Ob njeni ustanovitvi je vodstvo pojasnilo, da bodo teme v oddaji obravnavane podrobneje in da se bodo novinarji lotevali tem, ki ostajajo spregledane.
Dober mesec pred državnozborskimi volitvami 2022 pa se je vodstvo RTV odločilo, da s sporeda umakne tudi oddajo Studio City. S sporeda sta nekaj tednov kasneje za krajši čas izginili tudi oddaji Tednik in Tarča.
Ustvarjalci obeh oddaj so se na ukinitev odzvali na družbenih omrežjih, ustvarjalci Tednika pa so, ko se je oddaja vrnila na spored, pripravili posebno oddajo, v kateri so predstavili razmere na RTV s številnimi sogovorniki, ki so kot zaposleni v času sprememb doživljali pritiske.
Urednica oddaje Tarča Erika Žnidaršič je v elektronskem sporočilu zaprosila urednico informativnega programa Jadranko Rebernik, da preneha s posegi in pritiski na njihovo delo. Elektronsko sporočilo so zaposleni objavili tudi na svojih družbenih omrežjih, kjer so prejeli več spodbudnih komentarjev gledalcev.
Zdaj že nekdanjo odgovorno urednico TV Slovenija Janežič Ambrožič je posebej presenetila ukinitev oddaj Studio City in Politično s Tanjo Gobec. »Mislim, da obe oddaji gledalci in tudi javna sfera v slovenski družbi pogrešajo. Studio City, oddaja z izjemno tradicijo v slovenskem javnem prostoru, in Politično s Tanjo Gobec, ki je ob nedeljah zvečer prinašala vsebinske razprave o najbolj relevantnih političnih dilemah, sta bili oddaji, ki sta sledili poslanstvu javne nacionalne televizije. Njuna ukinitev je programska škoda,« je zapisala.
Ukinitev oddaje Politično pa je bila največje presenečenje prav za njeno voditeljico Tanjo Gobec, ki je oddajo ustvarjala več let. Za ukinitev je izvedela, ko ji je takratna odgovorna urednica Janežič Ambrožič sporočila, da oddaje za prihodnje leto ni v programskem načrtu. »Ustvarjanje oddaje je bilo precej targetirano, saj so bile nedeljske oddaje vedno v živo. Vedno smo se osredotočili na vsebino celotnega tedna, od dela parlamenta do opozarjanja in poročanja medijev,« je pojasnila Gobec. Posebej ponosna je, da je gledalcem oddaja predstavljala vsebine na drugačen način, saj so v oddajo povabili relevantne sogovornike, ki so komentirali tedensko dogajanje. »V času kovida sem v Politično uvedla dileme, ki so se kazale širše. Opozarjala sem na neustavnost odlokov in izpostavila, zakaj so bili sporni,« je dejala in dodala, da so jo ob tem želeli zaustaviti tudi s »slap« tožbami, ki pa jim ni podlegla. Najodmevnejša tožba, ki je je bila deležna, se je zgodila po objavi oddaje, v kateri je postavljala vprašanja, ali so bili takratni kovidni ukrepi smiselni in ali so testi, ki so jih uporabljali v zdravstvenih domovih, zares učinkoviti. »Zaradi tožbe je bila ukinitev pričakovana. Vseeno sem vprašala, kakšni so bili razlogi. Odgovor tistih, ki so nas ukinili, pa je bil, da ukinjajo vse, kar je bilo pod tremi odstotki gledanosti, ter da je bila oddaja produkcijsko predraga,« je dogajanje opisala Gobec. Ker se z utemeljitvami za ukinitev ni strinjala, se je podala tudi v pravno bitko, saj ni želela, da bi z razlogi zavajali javnost in ji lagali. Pri tem je bila izjemno hvaležna odgovorni urednici in kolegom iz tiskanih medijev, ki so jo podprli.
Ker se z utemeljitvami za ukinitev ni strinjala, se je podala tudi v pravno bitko, saj ni želela, da bi z razlogi zavajali javnost in ji lagali.
Prepričana je, da sta voditelj oziroma novinar in oddaja pri ustvarjanju neločljivo povezana, kar lahko vidimo tudi pri ukinjanju oddaj. »Moti te vsebina, ki jo podaja novinar. Ali bi Tanjo Gobec ukinili, če bi vodila drugo oddajo? Če bi jo vodila tako, zagotovo,« je pritrdila. Tudi za kolega Marcela Štefančiča meni, da je bil kot voditelj absolutno moteč, saj je bila njegova vsebina kritična. Kljub temu pa Štefančiču ni verjela, ko ji je ob začetku ukinjanja oddaj dejal, da bodo »enkrat prišli tudi po njih«, saj je bil Studio City za razliko od ukinjenih oddaj še vedno v programskem načrtu. »Ne glede na to, koliko časa delam, kako dobro znam brati limonin tisk, nisem verjela, da se bo to zgodilo.«
»Rekla sem: ‘Marcel, nikdar po tebe’. Razumel je, da bodo, če so ukinili mene, ukinili še druge. Bilo je preveč, točno za določeno opcijo, točno za določeno stranko.«
Tudi nekdanja kolumnistka Studia City Nataša Briški je bila jasna: »Ukinitev legendarnega Studia City, oddaje z res dolgo zgodovino in tudi povsem spodobno gledanostjo, in to zato, ker voditelj in vsebina nista bila povšeči aktualnemu vodstvu RTV, je zločin brez primere na slovenski medijski sceni. Oddaja je imela svojo publiko, jasno vsebinsko politiko in voditelja, ki ji je dajal poseben pečat. To ne pomeni, da se je ne bi dalo izboljšati ali osvežiti, nasprotno, ob vseh proračunskih krčenjih v zadnjih letih, je bil čas za to. Izbris pa več pove o tistih, ki so ga zagrešili, kot o izbrisanih.«
»Moti te vsebina, ki jo podaja novinar. Ali bi Tanjo Gobec ukinili, če bi vodila drugo oddajo? Če bi jo vodila tako, zagotovo.«
Na presenečenje mnogih je oddaja, ki velja za eno bolj kritičnih do vsakokratne oblasti, ostala na sporedu. Po mnenju Gobec je bila Tarča »pretrd oreh«, da bi jo lahko ukinili, saj si vodstvo ni želelo protestiranja ljudi. Pri tem je po njenem mnenju vredno omeniti, da so ljudje za ohranitev oddaje Studio City zbrali kar 60 tisoč podpisov, ki pa niso spremenili ničesar.
Sama še danes pogosto dobiva odzive in vprašanja gledalcev, ki želijo dobiti informacije. Presenetilo jo je, da gledalci oddajo tako močno pogrešajo. Prepričana je, da je eden od razlogov tudi izbira gostov, ki jim nikoli ni dopustila sovražnega govora. Pri ustvarjanju se je trudila, da bi bila vsaka tema razumljiva vsem. »Ljudem moraš razložiti, da ni vseeno, kaj se zgodi z ustavnim sodiščem, saj morajo razumeti poanto, kaj sem želela s tem povedati,« je povedala in dodala, da informacije niso za elito, temveč za vse ljudi. »Je pa pri tem jasno, da nekdo razume več in nekdo manj, a vseeno mora vsak, ki je dolžan plačevati davke, vedeti, kaj se dogaja,« je dejala.
Opozorila je, da stanje v Sloveniji danes ni daleč od stanja na Madžarskem, kjer so se zapletli v poročanje lastnih medijev. Kljub temu da jo mnogi prepričujejo, da Slovenija nikoli ne bo Madžarska, je pri tem vseeno skeptična, saj je stanje na nacionalni televiziji zdaj zaskrbljujoče. Ljudje namreč ne vedo, katere informacije, ki jih slišijo v Dnevniku, so resnične in katere ne. »Ljudem moramo na široko odpreti oči, ne smemo jim lagati,« je pripomnila.
Čeprav se je ob ukinitvi oddaje uprla, se zanjo ni spremenilo nič. »Lahko spim z majčko ’nikogaršnji hlapci’, a sprememb ne bo,« je prepričana.
Čeprav se je ob ukinitvi oddaje uprla, se zanjo ni spremenilo nič. »Lahko spim z majčko ’nikogaršnji hlapci’, a sprememb ne bo,« je prepričana. Žalosti jo, da ljudje ne razumejo, da stavkati kot delavec RTV ni enostavno. »Svojega izdelka ne moremo prinesti v režijo in ukazati, da ga predvajajo brez dovoljenja urednika in producentov,« je pojasnila. Prepričana je, da bi, ker so jim na referendumu ljudje namenili glasove, nekaj morali ukreniti, a kot novinar je spremembe težko doseči. Danes kljub vsem spotikanjem še vedno deluje kot novinarka na TV Slovenija ter pripravlja prispevke za osrednji Dnevnik in tedensko rubriko Utrip. »Zavezana sem k temu, da delam profesionalno, ne glede na to, kaj si mislim o nekom, ki je priletel na mesto urednika ali voditelja. Je pa neskončno težko, saj si kot del neke oddaje vključen z drugimi in kot mali delec sestavljaš celoto, v kateri nimaš nobenega vpliva«.